مدیریت روابط عمومی
۱۴۰۳/۲/۸
1402/12/21
آجیل و تنقلات شب عید را از مراکز معتبر و مجاز خریداری کنید
وبدا؛ معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: برای تهیه آجیل و تنقلات شب عید به مراکز معتبر و مجاز مراجعه و از بازارهای ارزانتر و خارج از نظارتهای بهداشتی که سلامت مصرف کنندگان را با مخاطرات جدی مواجه می کند، خودداری کنید.
به گزارش وبدا، دکتر رضا محمدی در تشریح این خبر با تاکید بر اینکه آجیل، گز و تنقلات باید دارای مجوز بهداشتی ساخت و آرم سازمان غذا و دارو باشند اظهار داشت: این فرآورده ها باید از مراکز و فروشگاه های معتبر خریداری شوند و از خرید از دستفروشان و فروشندگان دوره گرد اکیدا خودداری شود.
وی یاد آور شد: مواد خوراکی به هیچ عنوان نباید خارج از فروشگاه در معرض گرد و غبار قرار گیرند (به خصوص با توجه به شیوع بیماری های ویروسی و احتمال انتقال آلودگی) و باید در شرایط خشک و خنک نگهداری شوند.
دکتر محمدی ادامه داد، گاهی مشاهده می‌شود مغز‌ آجیل ها در معابر، پیاده روها بدون بسته بندی به صورت فله به فروش می رسند و یا در ویترین مغازه‌ها در معرض تابش نور مستقیم خورشید هستند که این امر می‌تواند باعث فساد مغز آجیل شود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد توصیه کرد: هنگام خرید آجیل به تازگی آن توجه داشته باشید و آجیل تازه نباید هیچگونه بوی بدی داشته باشد ضمن اینکه بوی ماندگی، بوی تند و یا بوی ترشیدگی نشانه ناسالم بودن آجیل است، آجیل های پودری و تارعنکبوتی و ریسه ای تازه نیستند و وجود حفره بر روی آجیل نشانه آفت زدگی است.
وی خاطر نشان کرد: تا حد امکان از خرید هرگونه آجیل رنگی خودداری گردد چرا که طبق ضوابط سازمان غذا و دارو به کاربردن هر نوع رنگ حتی رنگ های مجاز خوراکی در تولید آجیل ها ممنوع است. آجیل را خام و در حد نیاز خریداری نموده و تا حد امکان آجیل ها را جدا خریداری کنید و بعد در منزل به دلخواه مخلوط نمایید .آجیل خام به دلیل نداشتن نمک و رنگ ها مصنوعی و... داری ارزش غذایی بالاتری نسبت به آجیل شور می باشد.
دکتر محمدی تصریح کرد: آفلاتوکسین که ماده‌ای بسیار سمی و مقاوم است و می تواند باعث بروز مسمومیت حاد و مزمن در انسان و حیوانات ‌شود ممکن است در مواد غذایی مانده (غلات، دانه‌های روغنی، ادویه جات، ذرت، بادام زمینی، پسته، فلفل قرمز، فلفل سیاه و میوه‌های خشک) وجود داشته باشد.
وی افزود: انواع آجیل بایستی در جای خشک و خنک نگهداری شوند چرا که گرما و رطوبت احتمال رشد قارچ را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث فاسد شدن آجیل شود.
دکتر محمدی ضمن اشاره به خطرات ناشی از رژیم غذایی پرچربی برای سلامت انسان گفت: وجود چربی‌های متراکم در انواع آجیل در افزایش وزن و بروز چاقی موثر است. مصرف زیاد آجیل باعث جمع شدن انرژی و چربی بیش از حد مورد نیاز در بافت‌های بدن می‌شود و افزایش وزن را در پی دارد. ضمن اینکه مصرف آجیل های شور هم می تواند خطر برویز پرفشاری خون را به همراه داشته باشد.
وی گفت: گز یکی از پرمصرف ترین شیرینی ها است که در هنگام خرید آن علاوه بر توجه به شماره پروانه بهداشتی ساخت و تاریخ تولید و انقضا می بایست به نوع و میزان مغز و نشانگر رنگی تغذیه ای آن نیز توجه نمود. نشانگر رنگی تغذیه ای راهنمای مصرف کنندگان به ویژی افراد مبتلا به بیماری دیابت و فشار خون می باشد که بر روی لیبل محصولات درج می گردد و اطلاعاتی در خصوص میزان قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس در هرسهم از ماده غذایی را بیان می کند.
لازم به ذکر است؛ در صورت مشاهده هرگونه تخلف، فروش و بسته بندی غیر مجاز محصولات و مواد غذایی بدون مجوزهای بهداشتی غذا و دارو، مردم استان می‌توانند از طریق سامانه تلفن گویای 190 موارد را گزارش دهند.
تعداد بازدید:
230
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:3
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal