مرکز رشد فناوری سلامت
۱۴۰۰/۸/۵
آشنايي با مركز رشد
تعاریف : 
واحد فناور
واحدهای دارای هویت مستقل از مرکز رشد بوده که با توجه به اساسنامه و یا سایر اسناد قانونی در زمینه تحقیقات کاربردی و توسعه­ ای، طراحی مهندسی، مهندسی معکوس، انتقال فناوری، ارائه خدمات تخصصی می­باشند و در جهت تجاری کردن نتایج تحقیقات فعالیت می ­نمایند. این واحدها شامل شرکت­های خصوصی، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و یا مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه یا دستگاه­های اجرایی هستند.
دوره پیش رشد
دوره­ای حداکثر 6 ماهه است که در آن به افراد و یا گروه­های مستعدی که دارای ایده­ های نوآورانه صنعتی هستند، مشاوره و آموزش­های لازم برای آشنایی با بازار، شناسایی گروه کاری، تثبیت ایده کاری و ایجاد هویت­های حقوقی مستقل داده می-شود. در صورت موفقیت در این دوره و کسب هویت مستقل حقوقی، واحدهای نوپا میتوانند متقاضی اسکان رسمی در مرکز رشد شوند. زمان این دوره با تصویب مدیر مرکز تا 9 ماه قابل افزایش است .
دوره رشد
دوره­ای است حداکثر 3 ساله که طی آن واحدهای فناوری مستقر در مرکز رشد به معیارهای رشد یافتگی دست یافته و پس از آن از مرکز رشد خارج می­شوند. زمان این دوره با تصویب هیأت امنا تا 5 سال قابل افزایش است.
ایده فناورانه
طرح یا ایده­ ی بازار پسند (marketable) که اجرای آن مبتنی بر تحقیقات و فناوری باشد برای تولید و یا دستیابی به دانش فنی به کار گرفته می شود و محور فعالیت های علمی و اقتصادی واحدهای فناوری است .
طرح کسب و کار
طرح کسب و کار سندی مکتوب است که جزئیات کسب و کار پیشنهادی را مشخص میکند. این سند باید ضمن تشریح موقعیت کنونی ، نیازها ، انتظارات و نتایج پیش بینی شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن را ارزیابی کند.

طرح هم برای صاحب آن و هم برای حمایت کنندگان مالی آن، به دلایل زیر لازم است:
   1) مالک درباره هدف خود از کسب و کار و منابعی که برای آن نیاز دارد به دقت فکر کند. این موضوع در برآورد میزان سرمایه مورد نیاز، به وی کمک خواهد کرد.
   2) حمایت کنندگان ما
تاریخچه :
تاسیس اولین مرکز رشد جهان به سال 1959 میلادی در نیویورک برمی گردد. در این سال ژوزف مانسکو تاجر آمریکایی با خرید یک ساختمان بزرگ قدیمی تصمیم داشت آن را پس ازتعمیر، به یک مستاجر اجاره دهد اما متوجه شد که ساختمان مزبور بزرگ تر از آن است که یک مستاجر به تنهایی ازعهده هزینه های آن برآید. لذا تصمیم گرفت که آن را به مستاجران متعددی اجاره دهد تا بتواند از این طریق درآمدزایی نماید. مانسکو بعداز یک سال 20 تا 30 مستاجر داشت که حدودا ده هزار متر مربع از فضای مجموعه را اجاره نموده بودند. این مرکزهنوز هم فعال است و با نام مرکز صنعتی باتاویا شناخته می شود و حدودا هزار نفر در آن به کار مشغولند. اما ایده اصلی مراکز رشد و شکل گیری انکوباتورها به دوران رکود آمریکا در دهه 1970 باز می گردد که بسیاری از شرکتهای بزرگ کارکنان خود را برکنار می نمودند. دولت آمریکا به منظور مقابله با بحران بیکاری موضوع ایجاد زیرساختارهایی جهت ایجاد موسسات و شرکتهای کوچک را در برنامه خود قرار داد و مرکز رشد را در زمینه های مختلف تاسیس نمود.ایده اصلی تاسیس مراکز رشدو شکل گیری انکوباتورها در دنیا، تهیه بستر مناسب جهت افزایش ضریب موفقیت و کاهش ریسک واحدهای نوپا و حمایت از کارآفرینان فاقد سرمایه و تجربه لازم در حیطه فناوری و شیوه های تجاری سازی ایده ها می باشد
اهداف :
مطالعات انجام شده نشان می دهد در اقتصاد رو به رشد جهان، توجه به فن آوری و اقتصاد مبتنی بر آن، نقش بسیار موثری در توسعه کارآفرینی، توسعه ملی، رشد و رونق اقتصادی کشورها ایفا می نمایند. لیکن عدم آشنایی موسسات نوپا و یا واحدهای سنتی با شرایط کاری کنونی،بازار مصرف، هزینه های بالای راه اندازی و عدم آشنایی با مدیریت اثرگذاری مدیریت تحول، سبب ناپایداری و ریسک بالای آنها در سالهای ابتدایی تاسیس و یا توسعه می گردد.
در همین راستا به منظور حمایت از موسسات کوچک و متوسط در توسعه کارآفرینی، در اکثر کشورها مراکزی بنام مرکز رشد و یا انکوباتور ایجاد شده است. این مراکز معمولاً در یک پارک فناوری و یا یک دانشگاه ایجاد می شوند تا کارآفرین بتواند با دریافت حمایتهای مرکز، دستاوردهای تحقیقاتی، ایده های نوین و یافته های علمی خود را به کسب و کار تجاری تبدیل نماید.
مرکز رشد واحدهای فن آوری سلامت مرکزی است چند منظوره که هدف آن ارائه خدمات پشتیبانی جهت ایجاد و توسعه حرفه های جدید توسط کارآفرینانی است که در قالب واحدهای نوپای فعال در زمینه های مختلف منتهی به فن آوری متشکل شده اند و اهداف اقتصادی مبنی بر دانش و فن دارند.

رئوس اهدافی که مرکز رشد واحدهای فن آوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برای دستیابی به آنها برنامه ریزی نموده و تلاش می نماید :
   1) ایجاد جاذبه برای شکل گیری شرکت های خصوصی فناوری با ارائه سرویس های مورد نیاز
   2) کاهش ریسک مؤسسات نوبنیاد با کمک به جذب سرمایه های اولیه آنها و ارائه مشاوره های لازم
   3) بسترسازی جهت تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی
   4) ایجاد زمینه کارآفرینی، حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای محقق جوان
   5) کمک به رونق اقتصاد محلی و منطقه ای مبتنی بر فناوری
  6) ایجاد فضای لازم جهت گسترش و رشد واحدهای کوچک و متوسط دانش مدار و فناور فعال در زمینه های فناوری
  7) تولید و توسعه محصولات و فرآیندهای فناوری قابل عرضه به بازار
  8) بسترسازی به منظور ایجاد فرصت های شغلی مناسب به منظور جذب کارآفرینان و دانش آموختگان د

وظایف :

مأموریت اصلی مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، ایجاد یک مرکز قابل اطمینان برای حمایت و هدایت کارآفرینان و دانش آموختگان دانشگاهی به منظور تجاری ­سازی ایده ها و پژوهش های دانشگاهی جهت برآوردن نیازهای جامعه میباشد. این مرکز با توجه به امکانات ویژه علمی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به عنوان یک نهاد حمایتی و تسهیل­ کننده، با ارائه خدمات آموزشی، مشاوره و فنی و اعطای تسهیلات مالی به شرکت های نوپا، فرآیند شکل­گیری و رشد بنگاه های کوچک و متوسط دانش­ بنیان را تسهیل و تسریع می کند و منجر به تولید دانش، ثروت و انتقال تکنولوژی در جامعه می شود. شرکت های پذیرش شده در مرکز رشد، پس از پیاده­ سازی ایده­محوری و تجاری­ سازی، توسعه و تثبیت محصول در بازار، از مرکز رشد خارج شده و در سایر محیط های صنعتی و تجاری نظیر شهرک های صنعتی و شهرک ها، پارک ها، مراکز و مجتمع های فناوری به فعالیت خویش ادامه خواهند داد. واحدهایی که متقاضی استقرار در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد می باشند، طی مراحلی ، تقاضای آنها مورد بررسی قرار گرفته و پس از طی مراحلی ، در صورت تصویب نهایی در شورای فناوری در مرکز مستقر می شوند.

اهم وظایف مرکز رشد به شرح زیر می باشد:
   • ارائه خدمات در جهت تسریع رشد واحدهای پذیرفته شده
   • ارزیابی و مشاوره در جهت اصلاح و بهبود طرح ها و ایده های ارائه شده به مرکز
   • تامین محل کار و ارائه خدمات اولیه اداری
   • معرفی جهت استفاده از خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه
   • نظارت بر روند رشد و تحلیل مستمر دستاوردها بمنظور افزایش کارایی
   • جهت دهی به طرح ها و ایده ها به منظور رفع نیازهای فناورانه کشور

خدمات :
   o خدمات اداری
   o خدمات آزمایشگاهی، کارگاهی و اطلاع رسانی
   o آموزش
   o خدمات مشاوره‌ای و بازاریابی

یکی از رسالت­های مهم مرکز رشد واحدهای فناوری و کارآفرینی دانشگاه ارائه مشاوره به واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد و اعضای کانون شکوفایی خلاقیت توسط افراد متخصص در راستای تبدیل ایده ­های نو به محصولات با قابلیت تجاری سازی و کمک به رشد هسته­ ها، شرکت­ها و واحدهای فناور می­باشد. بدین منظور مرکز اقدام به بهره­ گیری از متخصصان خبره و آشنا به صنعت و بازار نموده تا بتواند با ارائه مشاوره به واحدهای مستقر خود ، به سمت تحقق هر چه بهتر اهداف خویش گام بردارد.

ارائه مشاوره در مرکز در زمینه­ های زیر صورت گرفته می گیرد:
   1) برگزاری جلسات مشاوره با واحدهای فناور در زمینه تجاری سازی ایده محوری؛
   2) برگزاری جلسه مشاوره در زمینه تدوین طرح کسب و کار؛
   3) برگزاری جلسات مشاوره بازاریابی و تبلیغات با شرکت­های بزرگ بازاریابی و تبلیغاتی؛
   4) برگزاری مشاوره­ قوانین بیمه­ ای، قانون کار، مدیریت پروژه؛
   5) برگزاری مشاوره­ حسابداری؛
  
تاریخ به روز رسانی: 1399/10/30
تعداد بازدید: 3733
آدرس شهركرد- رحمتيه - دانشگاه علوم پزشكي شهركرد- دانشكده پزشكي - طبقه سوم
كدپستي : 8813833435           تلفن: 33351040-038
دور نگار : 33351041-038
تاریخ بروز رسانی 1400/08/05
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد میباشد.
Copyright © 2014 S.K.U.M.S - All rights reserved
A+ A-
Powered by DorsaPortal